Derekas Gabriella
STUDENT-CENTERED LEARNING AND 21ST CENTURY SKILLS
Student-centered learning engages students in their own learning process and integrates their interests and skills into it. Student learning is personalized and students have ownership in their learning. This will help develop their essential transversal, or 21st century skills. During this course you will learn how to put pedagogical theory into practice by creating meaningful tasks and learning environments for students to improve their skills in teamwork and collaboration, creativity, critical thinking, and problem solving.
ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ
A mobilitás helyszíne: Finnország, Helsinki
Kurzusszervező: EduBorealis Educational Training Institute
A mobilitás időpontja: 2021. december 5-11.
Cél:
Azért választottam ezt az
egyhetes finnországi tanfolyamot, mert a hatékony tanítási-tanulási folyamat megvalósítása
és a szakmai kiégés elkerülése érdekében elengedhetetlen a pedagógiai
módszereink rendszerese felülvizsgálata, frissítése és a megújulásra törekvés.
Angol szakos tanárként gyakran tapasztalom, hogy a diákok figyelmét egyre
nehezebb lekötni a korábban jól bevált tanítási módszerekkel. Fontos, hogy
figyelembe vegyük tanítványaink különböző igényeit, és diákközpontú, személyre
szabott oktatásra törekedjünk. Bár magam is keresem a lehetőségeket a
megújulásra, a napi oktató-nevelő munka mellett önerőből ez szinte lehetetlen
vállalkozás. Ezért szükséges a nemzetközi kitekintés, tapasztalatcsere és
rendszeres szakmai továbbfejlődés.
Az Erasmus + programban
meghirdetett, EduBorealis Educational Training Institute által szervezett Student-centered learning and 21st century
skills módszertani továbbképzés kiváló lehetőségnek tűnt az aktuális
pedagógiai irányelvek gyakorlatorientált elmélyítésére és a feltöltődésre egyaránt. Emellett
mindig nagy vágyam volt eljutni Finnországba, hogy betekintést nyerjek a világhírű
finn oktatási rendszerbe és iskolalátogatás keretében részt vegyek egy finn
iskola mindennapjaiban.
Felkészülés:
A kurzus megkezdése előtt megismerkedtem a tanfolyam részletes tematikájával, és felvettem a kapcsolatot a kurzus szervezőjével, aki készségesen válaszolt valamennyi felmerülő kérdésemre. Indulás előtt a résztvevők fényképes bemutatkozást osztottak meg magukról egy online felületen, mely megkönnyítette az első személyes találkozást. Előzetes feladatul kaptuk, hogy készítsünk egy rövid bemutatót az iskolánkban folyó munkáról és országunk oktatási rendszeréről, melyet a tanfolyam részét képező oktatási kiállításon (edufair) mutattunk be egymásnak. Mindezek mellett próbáltam ismerkedni a finn nyelvvel és kultúrával is.
Résztvevők:
Szakmai
fejlődés, tudásmegosztás:
Az első együtt töltött
délután során bemelegítő játékok
(networking activities) segítségével ismerkedtünk meg egymással és a tanfolyam
szakmai vezetőivel. Ez a vidám együttlét gyorsan oldotta a bennünk lévő
gátlásokat és segítette a kapcsolódást. A napot egy Finnországról szóló
prezentáció zárta, melyből többek között megtudhattuk, hogy a finnek igen
visszafogott, introvertált emberek, ugyanakkor a heavy metál nagyon népszerű. A
szauna pedig olyannyira a kultúrájuk része, hogy az országban több szauna van,
mint autó.
A tanfolyam során workshopokon keresztül tanulmányoztuk a diák-központú oktatási módszereket, melyek segítségével fejleszthető és fentartható a diákok kreatívitása és érdeklődése. A sokoldalú tanulásszervezés nélkülözhetetlen feltétele, hogy a diákok sokkal több autonómiát kapjanak a tanulási folyamatban. A finn tanulók például maguk döntik el, hogy egyedül vagy párban, tankönyv vagy laptop segítségével dolgoznak, és mindezt az osztályteremben, vagy a folyósón található asztaloknál teszik. A munkafolyamatok sorendjében is teljes szabadságot kapnak, sőt arról is dönthetnek, hogy egy dolgozat vagy vizsga esetén melyik szintet szeretnék teljesíteni. Így mindenki a saját tempójában és szintjének megfelelően tud fejlődni. A finn tapasztalat azt mutatja, hogy ez által több idő jut az egyéni fejlesztésre és a diákok speciális igényeinek figyelembe vételére, azaz a differenciálást és a szokásostól eltérő értékelést is jobban lehetővé teszi.
A 21. században nélkülözhetetlen kritikai gondolkodás,
együttműködés és probléma megoldási készség, valamint a személyi, szociális és tanulási kompetenciák
fejlesztésére is kaptunk hasznos ötleteket. Ilyen például a cégek körében is
gyakran alkalmazott öt lépcsős design
sprint módszer (understand, sketch, decide, prototype, test), mely lehetővé
teszi, hogy a diákok kihívásként, egyfajta probléma megoldásként tekintsenek
egy feladatra, nem pedig kötelező tananyagként, miközben ötletelnek, együttműködnek
egymással.
A projekt alapú oktatás (phenomenon based pedagogy) szintén nagyobb
önállóságot ad a diákoknak a tananyagon belül az őket érdeklő témák
kiválasztásában és csoportos feldolgozásában, mely az együtt elkészített anyag
(zene, színdarab, poszter, prezentáció) bemutatásával ér véget. Így a diákok
jobban bevonódnak a tanulási folyamatba, érvelnek és végül közös döntéseket
hoznak.
A tanfolyam mindenki
által népszerű részét jelentette a drámapedagógiai
foglakozás, ahol a saját bőrünkön tapasztalhattuk meg a stresszoldás és
koncentráció elérésének drámapedagógiai lehetőségeit. Bár ezek egy részével már
találkoztam korábbi tréningeken, mégis jól esett a gyakorlatokat újra
feleleveníteni. Azt is modelleztük, hogy hogyan épül fel egy drámajátékon
alapuló óra, mely szintén alkalmazható új téma bevezetésére, tudás
ellenőrzésre, probléma megoldásra, épp úgy, mint a szociális készségek, kreatív
gondolkodás és érzelmi intelligencia fejlesztésére,
Számomra a kurzus legjobban várt része az iskolalátogatás volt, ahol számos órára bepillanthattunk, például angol, fizika, etika, matematika órákra. Láthattuk, hogy Finnországban az oktatás valóban mindenki számára ugyanazokat a feltételeket biztosítja, legyen az finn, a nyelvet kevésbé beszélő külföldi, menekült vagy speciális igényű (pl. hallássérült, autista, szellemi fogyatékos) diák, azaz megpróbálnak mindenkit a megfelelő számú pedagógiai asszisztens vagy éppen ápolónő jelenléte mellett integrálni. Az iskolai menza kínálata is igen színes, ahol többféle saláta és kétféle egészséges (húsos és vegetáriánus) főétel közül választhatnak a diákok.
A tanfolyam nemcsak új
ismeretek átadását célozta meg, hanem a résztvevők közötti tapasztalatcserét
is. Így a finn oktatási rendszer részletes megismerése mellett egymás oktatási
rendszereit is tanulmányoztuk, kiemelve azok előnyeit és hátrányait.
Összehasonlítottuk például a tanárok munkakörülményeit, a minket érő napi
kihívásokat, a digitális oktatás tanárra, diákra gyakorolt hatásait. Kiderült,
hogy bár eltérő fizetéséért és munkaórában dolgozunk, ugyanazokkal a nehézségekkel
és örömökkel nézünk szembe.
Kulturális
tapasztalatszerzés:
A decemberi -15, -20 fok megtapasztalása már önmagában egy felejthetetlen élmény marad számomra. Ezt csak fokozza, hogy a finn Függetlenség napját (dec 6.) természerjárással, füst szaunázással (smoke sauna), jeges fürdéssel és hagyományos finn kunyhóban (kota) elfogyasztott barbeque-val ünnepeltük, ahova valamennyi résztvevő hozott egy kis finomságot a hazájából.
Helsinkivel a hét leghidegebb napján egy többórás városnéző séta során ismerkedtünk, ahol ellátogattunk az Uspensky Székesegyházba, a szikla templomba, a különleges városi könyvtárba, az egyetemhez és a város legrégibb utcájába is.
Fakultatív program
keretében átkompoztunk a világörökség részét képező Suomelinna szigetére, amely
egy teljes épségében fennmaradt 250 éves katonai erődítmény. Tavasszal és
nyáron ez a finnek kedvenc kiránduló és nyaralóhelye, de most a csípős szél
alaposan próbára tett minket.
Összességében rengeteg élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam ez alatt az egy hét alatt. Mindenképpen szeretném az ott tanultakat megosztani kollégáimmal és beépíteni a tanítási gyakorlatomba is. Ami talán még a szakmai fejlődésnél is fontosabb, hogy rengeteg energiával és motiváltam tudom folytatni a munkámat, hiszen a komfort zónánk elhagyása ijesztő ugyan, de mindig előre visz, és új utakat mutat számunkra.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése