Mészáros Miklós

 

STAGE PEDAGOGIQUE POUR PROFESSEURS DE FRANCAIS

Rating: 0/5
https://www.alliance-bordeaux.org/formation/stage-enseignants/
October 2021



                                                                   
                   

 
 
Formation de français pour professeurs de français étrangers. Actualiser ses connaissances en didactique du français langue étrangère ; développer ses compétences et enrichir ses pratiques pédagogiques.
partir de documents authentiques et de préparations de cours, les stagiaires s'approprient les différentes étapes d'une unité didactique qui conduisent les apprenants d'une compréhension progressive des documents à une production réussie. Chaque module est l'occasion d'aborder un support de cours différent et de réfléchir à la didactisation la plus appropriée.

Au cours de la formation, les stagiaires sont accompagnés pour choisir un document authentique et en proposer une exploitation pédagogique.











ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ

A mobilitás helyszíne:            Franciaország

Kurzusszervező          :           Alliance Française Bordeaux

A mobilitás időpontja :           2021. október 24-30.

Cél:

A XXI.században elképesztő gyorsasággal változik a világ, így mi magunk és diákjaink is változnak, ezért tanárként képesnek kell lennünk arra, hogy a teljesen más módon tanuló diákokhoz utakat találjunk és támogató attitűddel tudjunk fellépni tanulási nehézségeik során. A 2020 év elején megjelent új típusú SARS-Covid 19 vírus és a nyomában járó pandémia megmutatta, hogy milyen nagy szükségünk van a technológia nyújtotta segítségre, a tanulást támogató internetes felületek használatára, illetve továbbra is hangsúlyos a párbeszéd, az empátia, a másik véleményének meghallgatása, annak tiszteletben tartása és ezzel együtt a vitakultúra fejlesztése. A bordeaux-i képzés során célom volt, hogy elsajátíthassak újabb kooperációs technikákat, megismerhessek más kultúrákat és embereket, illetve a video-anyagok feldolgozásában szerettem volna elmélyülni.

Felkészülés/szervezés

A mintegy másfél éve húzódó járványhelyzet ellenére már korán felvettem a kapcsolatot a bordeaux-i Alliance Française intézettel, ami nem csak nyelvi kurzusokat indít, hanem pedagógus-továbbképzéseket is szervez. 2021 nyarán már körvonalazódott az utazás lehetősége. A francia intézmény október 25-29-ig tartó időpontot jelölte meg képzésként. A nyári szünet és a fenntartónk részéről felmerülő adminisztrációs problémák nyomán szeptember elején került az elnyert támogatási összeg a számlámra. Azonnal átutaltam a képzés díját, illetve megrendeltem a repülőjegyet. A legkedvezőbbnek a Budapest-Frankfurt, Frankfurt-Bordeaux útvonal bizonyult. A szervezők többféle szálláslehetőséget is felajánlottak, én a családnál való elhelyezést kértem, mivel minél több időt szerettem volna eltölteni anyanyelvi beszélők társaságában. Az utazás előtt közvetlenül fontos volt, hogy a járványhelyzetre tekintettel minden szükséges dokumentummal rendelkezzek. A becsekkolást szerencsére egy nappal az indulás előtt elektronikus úton megtehettem, az oltási igazolásaim mind telefonomon, mind nyomtatott formában rendelkezésre álltak. Az AF megérkezésem előtt nem sokkal egy linket küldött nekem, melyen regisztrálhattam az intézmény által működtetett internetes felületre, azonnal láttam, hogy kik a csoporttársaim, a kurzusvezetők által feltöltött anyagokból képbe kerültem, hogy milyen munka vár majd rám.

 

Kompetenciák fejlesztése

Sajnos csak öt napig tartott ez az igen értékes kurzus. A résztvevők közül ketten (Kanadából és Kínából) online módon, a Zoom-felületen keresztül kapcsolódtak be, a többiek jelen voltak. Brit, japán, hong-kongi, olasz, finn és spanyol csoporttársakkal dolgozhattam együtt.


Bizonyos vitatémákon keresztül edzettük saját vitakultúránkat, az adott állítás mellett és ellene szóló érveket kellett ütköztetnünk. Ehhez előtte mind írott szövegeket, mind videós anyagokat feldolgoztunk. Az öt nap folyamán a következő témák kerültek elő:

            -  az állatok szerepe a modern ember életében (társállatok, húsfogyasztás,                           állatvédelem, állatkínzás, vadászat)

            -  a különböző tabuk a modern társadalmakban

            -  a nyelvi regiszterek

            -  a megbocsátás szerepe

            -  az úgynevezett „Cancel culture” jelensége

            -  a lezárások és az állami támogatások a pandémia második és harmadik hulláma

 Valamennyi vitatéma során megismerhettük a különböző kulturális háttérrel érkező résztvevők nézőpontjait, ami hihetetlen módon gazdagította valamennyiünk világlátását. Bele kellett helyezkednünk a más civilizációs háttérrel érkezők világába. Számomra leginkább az ázsiai, illetve a finn kolléga megszólalása volt gazdagító.

Az állatokkal kapcsolatban rengeteg kapcsolódási felület nyílik mind a tanórai, mind az osztályfőnöki nevelő munka felé. Az állatok szeretete, gondozása vagy éppen elpusztítása más-más okból napi szinten érinti tanulóinkat és rendkívül alkalmas arra, hogy már akár 13-14 éves tanulóinkat vitahelyzetbe helyezzük és megkezdjük az értelmes, kulturált vitára való nevelésüket.

A „tabuk” világa már inkább a 16+ éves korosztályt szólíthatja meg. Nem utolsósorban a szexuális tabuk kerültek elő. Iskolánkban a szexedukáció jelen van, de ez is egy olyan terület, ami jelenleg az iskolánkban tevékenykedő védőnő kezében van. Véleményem szerint osztályfőnökként, de egyszerű szaktanárként is nyitottnak kell lennünk a téma kezelésére és a felmerülő problémák megválaszolására.

A nyelvi regiszterek tekintetében többször is megvizsgáltuk azonos tartalmú kifejezések vagy szavak szleng, sztenderd és választékos megfelelőit. Ennek használata és ismerete nézetem szerint elengedhetetlen egy olyan iskolában, ahol a tanulók elsősorban a felsőoktatásba készülnek, illetve a jövő értelmiségét fogják alkotni.

A megbocsátás mint téma első hallásra különösnek tűnhet. Viszont fontos látnunk és belátnunk, hogy nemcsak a magánember szintjén értelmezhető ez a fogalom, hanem úgy az államok között, mint az igazságszolgáltatásban vagy a vallásban.

Az egyik napjainkban sokhelyütt és változatos formákban fellobbanó „cancel culture” szintén alkalmas arra, hogy a vitapartnerek ütköztessék véleményüket abból a szempontból, hogy bármilyen műalkotást vagy akár művészt, politikai szereplőt „törölhetünk”-e az egyetemes kultúra színéről, mert mai ismereteink és világlátásunk szerint nem cselekedtek helyesen a múltban.

A járvány és a vele kapcsolatos intézkedések, azok társadalmi hatása a legaktuálisabb téma napjainkban. Nincs olyan korosztály, amelyik így vagy úgy ne lenne érintve. A betegség rövidebb és hosszabb távú hatása, az egyre szélesebb korosztályokat érintő védőoltások, a korlátozások és a gazdasági életet érintő támogatások vagy épp azok elmaradása mind olyan téma, amelyek valamennyiünket foglalkoztatnak, befolyással bírnak mindennapjainkra és valószínűleg még nem is tudjuk felmérni, hogy milyen mértékben van hatással az egyes iskolás korosztályokra, akiknek iskolai életében eddig már közel másfél évet megváltozott körülmények között kellett eltölteniük.




Számomra különleges jelentőséggel bírt az a kurzusdélután, amikor a videók iskolai / tanórai alkalmazásának elméleti és gyakorlati oldalával is megismerkedhettem. A videos anyagok feldolgozása során a következő lépéseket kell – ideális esetben – betartani:

            1) érzékenyítés : megpróbáljuk felkelteni a tanulók érdeklődédét, előhívjuk a már           meglevő ismereteiket

            2) anticipáció: nem nyelvi jelek figyelembe vétele, mely elősegítheti, hogy a tanulók      hipotézisek tegyenek a tartalmat illetően ( ennél a szakasznál érdemes hang nélkül     lejátszanunk a videót, figyeljenek meg bizonyos dolgokat, hátteret, olvasható feliratokat, stb.)

            3) globális megértés – felfedezzük, hogy mi igaz a korábbi szakaszban tett hipotézisek   tekintetében

            4) célzott megértés: pontosabb, részletesebb információk megértése speciális feladatok   segítségével

            5) nyelvi elemek felfedezése (szókincs, de akár nyelvtani elem is lehet)

            6) tematizálás: valamilyen szabály megalkotása, következtetés levonása

            7) rendszerezés: a tematizált struktúrák rögzítése

            8) önálló produkció: szóbeli és írásbeli feladatok során elsajátíttatni a kívánt nyelvi         tartalmakat, illetve lehetőséget biztosítani a fontos elemek kreatív alkalmazására         (párbeszéd eljátszása, illetve fogalmazás íratása)

Fontos megjegyezni, hogy a videós témafeldolgozás hátránya, hogy a teljes elméleti háttér pontos betartása és követése igen időigényes, óravázlat, nyelvi szint és téma függvényében akár 120-150 perc is lehet, ami a mi oktatási rendszerünkben, a 45 perces egységekben megvalósíthatatlan.

Kompromisszumkésznek kell lennünk akár abban a tekintetben, hogy az elméletben létező 8 lépés egyes elemeit lerövidítjük, vagy akár ki is hagyhatunk lépéseket. Fontos, hogy ez a módszer nagy szabadságot hagy a tanárnak, ugyanakkor jó döntéseket kell hoznunk, hogy az adott tanulócsoport szükségleteinek ismeretében hogyan súlyozunk.

 

Haszos linkek, ahol francia nyelvű videós anyagok találhatók:

www.creatifle.com

https://www.youtube.com/watch?v=PTJLmBfG8yc

www.podcastfrancaisfacile.com

www.lyricstraining.com

www.zefrench.net

http://leszexpertsfle.com/tag/conversation/

http://www.zefrench.net/envacances

https://www.youtube.com/user/dArtdArtofficiel

 

Szabadidő / Civilizáció

Szabadidőmben nagyrészt egyedül fedeztem fel Bordeaux látnivalóit ( Miroir d’eau, Cathédrale St. André, Tour de la cathédrale, Porte Cailhou, Monument aux Girondains, Musée d’Aquitaine. Egy délután vonattal elutaztam Arcachon-ba, ahol olyan szép idő volt, hogy mezítláb tudtam sétálni az Atlanti-oceánban.

Az AF két fakultatív, szervezett programján vettem részt. Egyik alkalommal megtekintettük a város leghíresebb, több generáció óta a Mollat család tulajdonában levő könyvesboltot. Másodszor pedig Bordeaux Pessac nevű városrészében Kelemen pápa-kastélyát illetve a hozzá tartozó pincészetet. 

Ez a látogatás a szakszerű idegenvezetést követően borkóstolással végződött. Ekkor nem csak az én csoportom tagjainak, hanem az intézetet látogató valamennyi kurzusrésztvevőnek lehetősége volt csatlakozni ehhez a programhoz.




Összegzés

Zárásként szeretném megemlíteni, hogy bordeaux-i tartózkodásom mindenképp eredményes volt, szerencsére a beutazási szabályoknak is megfeleltem, repülőjárataimat nem törölték. A fogadó családom egy házaspár volt, akikkel sokat beszélgettem esténként, így mindenképp jó döntésnek bizonyult, hogy ezt a típusú elhelyezést kértem.

Szakmai szempontból a videós órákkal kapcsolatos képzést tartom a legmeghatározóbbnak. Egyrészt tudatosabbá tette az ilyen típusú órákra való készülést, másrészt a nyelvtanulás mellett számos nevelési és személyiségfejlesztési célt is megvalósíthatónak tartok, ha ezt a munkaformát választom. Az egyes lépések során építhetek a tanulók korábbi tudásának előhívására, kreatív és asszociációs képességeiket fejleszteni tudom, az idegen nyelvhez tartozó civilizációt sokkal közelebb tudom hozni hozzájuk, ezáltal erősíthetem nyitottságukat más kultúrák felé és erősíthetem bennük a tolerancia kialakulását. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések