Mészáros Miklós
STAGE PEDAGOGIQUE POUR PROFESSEURS DE FRANCAIS
Formation de français pour professeurs de français étrangers. Actualiser ses connaissances en didactique du français langue étrangère ; développer ses compétences et enrichir ses pratiques pédagogiques.
A mobilitás helyszíne: Franciaország
Kurzusszervező : Alliance
Française Bordeaux
A mobilitás időpontja : 2021.
október 24-30.
Cél:
A
XXI.században elképesztő gyorsasággal változik a világ, így mi magunk és
diákjaink is változnak, ezért tanárként képesnek kell lennünk arra, hogy a
teljesen más módon tanuló diákokhoz utakat találjunk és támogató attitűddel
tudjunk fellépni tanulási nehézségeik során. A 2020 év elején megjelent új
típusú SARS-Covid 19 vírus és a nyomában járó pandémia megmutatta, hogy milyen
nagy szükségünk van a technológia nyújtotta segítségre, a tanulást támogató
internetes felületek használatára, illetve továbbra is hangsúlyos a párbeszéd,
az empátia, a másik véleményének meghallgatása, annak tiszteletben tartása és ezzel
együtt a vitakultúra fejlesztése. A bordeaux-i képzés során célom volt, hogy
elsajátíthassak újabb kooperációs technikákat, megismerhessek más kultúrákat és
embereket, illetve a video-anyagok feldolgozásában szerettem volna elmélyülni.
Felkészülés/szervezés
A mintegy
másfél éve húzódó járványhelyzet ellenére már korán felvettem a kapcsolatot a
bordeaux-i Alliance Française intézettel, ami nem csak nyelvi kurzusokat indít,
hanem pedagógus-továbbképzéseket is szervez. 2021 nyarán már körvonalazódott az
utazás lehetősége. A francia intézmény október 25-29-ig tartó időpontot jelölte
meg képzésként. A nyári szünet és a fenntartónk részéről felmerülő
adminisztrációs problémák nyomán szeptember elején került az elnyert támogatási
összeg a számlámra. Azonnal átutaltam a képzés díját, illetve megrendeltem a
repülőjegyet. A legkedvezőbbnek a Budapest-Frankfurt, Frankfurt-Bordeaux
útvonal bizonyult. A szervezők többféle szálláslehetőséget is felajánlottak, én
a családnál való elhelyezést kértem, mivel minél több időt szerettem volna
eltölteni anyanyelvi beszélők társaságában. Az utazás előtt közvetlenül fontos
volt, hogy a járványhelyzetre tekintettel minden szükséges dokumentummal
rendelkezzek. A becsekkolást szerencsére egy nappal az indulás előtt
elektronikus úton megtehettem, az oltási igazolásaim mind telefonomon, mind
nyomtatott formában rendelkezésre álltak. Az AF megérkezésem előtt nem sokkal
egy linket küldött nekem, melyen regisztrálhattam az intézmény által működtetett
internetes felületre, azonnal láttam, hogy kik a csoporttársaim, a
kurzusvezetők által feltöltött anyagokból képbe kerültem, hogy milyen munka vár
majd rám.
Kompetenciák fejlesztése
Sajnos csak öt napig tartott ez az igen értékes kurzus. A résztvevők közül ketten (Kanadából és Kínából) online módon, a Zoom-felületen keresztül kapcsolódtak be, a többiek jelen voltak. Brit, japán, hong-kongi, olasz, finn és spanyol csoporttársakkal dolgozhattam együtt.
Bizonyos
vitatémákon keresztül edzettük saját vitakultúránkat, az adott állítás mellett
és ellene szóló érveket kellett ütköztetnünk. Ehhez előtte mind írott
szövegeket, mind videós anyagokat feldolgoztunk. Az öt nap folyamán a következő
témák kerültek elő:
-
az állatok szerepe a modern ember
életében (társállatok, húsfogyasztás, állatvédelem, állatkínzás, vadászat)
- a különböző tabuk a modern társadalmakban
- a nyelvi regiszterek
- a megbocsátás szerepe
- az úgynevezett „Cancel culture” jelensége
- a lezárások és az állami támogatások a pandémia második és harmadik hulláma
Valamennyi vitatéma során megismerhettük a különböző kulturális háttérrel érkező résztvevők nézőpontjait, ami hihetetlen módon gazdagította valamennyiünk világlátását. Bele kellett helyezkednünk a más civilizációs háttérrel érkezők világába. Számomra leginkább az ázsiai, illetve a finn kolléga megszólalása volt gazdagító.
Az
állatokkal kapcsolatban rengeteg kapcsolódási felület nyílik mind a tanórai,
mind az osztályfőnöki nevelő munka felé. Az állatok szeretete, gondozása vagy
éppen elpusztítása más-más okból napi szinten érinti tanulóinkat és rendkívül
alkalmas arra, hogy már akár 13-14 éves tanulóinkat vitahelyzetbe helyezzük és
megkezdjük az értelmes, kulturált vitára való nevelésüket.
A „tabuk”
világa már inkább a 16+ éves korosztályt szólíthatja meg. Nem utolsósorban a
szexuális tabuk kerültek elő. Iskolánkban a szexedukáció jelen van, de ez is
egy olyan terület, ami jelenleg az iskolánkban tevékenykedő védőnő kezében van.
Véleményem szerint osztályfőnökként, de egyszerű szaktanárként is nyitottnak
kell lennünk a téma kezelésére és a felmerülő problémák megválaszolására.
A nyelvi
regiszterek tekintetében többször is megvizsgáltuk azonos tartalmú kifejezések
vagy szavak szleng, sztenderd és választékos megfelelőit. Ennek használata és
ismerete nézetem szerint elengedhetetlen egy olyan iskolában, ahol a tanulók
elsősorban a felsőoktatásba készülnek, illetve a jövő értelmiségét fogják
alkotni.
A
megbocsátás mint téma első hallásra különösnek tűnhet. Viszont fontos látnunk
és belátnunk, hogy nemcsak a magánember szintjén értelmezhető ez a fogalom,
hanem úgy az államok között, mint az igazságszolgáltatásban vagy a vallásban.
Az egyik
napjainkban sokhelyütt és változatos formákban fellobbanó „cancel culture”
szintén alkalmas arra, hogy a vitapartnerek ütköztessék véleményüket abból a
szempontból, hogy bármilyen műalkotást vagy akár művészt, politikai szereplőt
„törölhetünk”-e az egyetemes kultúra színéről, mert mai ismereteink és
világlátásunk szerint nem cselekedtek helyesen a múltban.
A járvány
és a vele kapcsolatos intézkedések, azok társadalmi hatása a legaktuálisabb
téma napjainkban. Nincs olyan korosztály, amelyik így vagy úgy ne lenne
érintve. A betegség rövidebb és hosszabb távú hatása, az egyre szélesebb
korosztályokat érintő védőoltások, a korlátozások és a gazdasági életet érintő
támogatások vagy épp azok elmaradása mind olyan téma, amelyek valamennyiünket
foglalkoztatnak, befolyással bírnak mindennapjainkra és valószínűleg még nem is
tudjuk felmérni, hogy milyen mértékben van hatással az egyes iskolás
korosztályokra, akiknek iskolai életében eddig már közel másfél évet megváltozott
körülmények között kellett eltölteniük.
Számomra különleges
jelentőséggel bírt az a kurzusdélután, amikor a videók iskolai / tanórai
alkalmazásának elméleti és gyakorlati oldalával is megismerkedhettem. A videos
anyagok feldolgozása során a következő lépéseket kell – ideális esetben –
betartani:
1)
érzékenyítés : megpróbáljuk felkelteni a tanulók érdeklődédét, előhívjuk a már meglevő ismereteiket
2)
anticipáció: nem nyelvi jelek figyelembe vétele, mely elősegítheti, hogy a
tanulók hipotézisek tegyenek a
tartalmat illetően ( ennél a szakasznál érdemes hang nélkül lejátszanunk a videót, figyeljenek meg
bizonyos dolgokat, hátteret, olvasható feliratokat,
stb.)
3)
globális megértés – felfedezzük, hogy mi igaz a korábbi szakaszban tett
hipotézisek tekintetében
4)
célzott megértés: pontosabb, részletesebb információk megértése speciális
feladatok segítségével
5)
nyelvi elemek felfedezése (szókincs, de akár nyelvtani elem is lehet)
6)
tematizálás: valamilyen szabály megalkotása, következtetés levonása
7)
rendszerezés: a tematizált struktúrák rögzítése
8)
önálló produkció: szóbeli és írásbeli feladatok során elsajátíttatni a kívánt
nyelvi tartalmakat, illetve
lehetőséget biztosítani a fontos elemek kreatív alkalmazására (párbeszéd eljátszása, illetve
fogalmazás íratása)
Fontos
megjegyezni, hogy a videós témafeldolgozás hátránya, hogy a teljes elméleti
háttér pontos betartása és követése igen időigényes, óravázlat, nyelvi szint és
téma függvényében akár 120-150 perc is lehet, ami a mi oktatási rendszerünkben,
a 45 perces egységekben megvalósíthatatlan.
Kompromisszumkésznek
kell lennünk akár abban a tekintetben, hogy az elméletben létező 8 lépés egyes
elemeit lerövidítjük, vagy akár ki is hagyhatunk lépéseket. Fontos, hogy ez a
módszer nagy szabadságot hagy a tanárnak, ugyanakkor jó döntéseket kell
hoznunk, hogy az adott tanulócsoport szükségleteinek ismeretében hogyan
súlyozunk.
Haszos linkek, ahol francia nyelvű
videós anyagok találhatók:
https://www.youtube.com/watch?v=PTJLmBfG8yc
http://leszexpertsfle.com/tag/conversation/
http://www.zefrench.net/envacances
https://www.youtube.com/user/dArtdArtofficiel
Szabadidő / Civilizáció
Szabadidőmben nagyrészt egyedül fedeztem fel Bordeaux látnivalóit ( Miroir d’eau, Cathédrale St. André, Tour de la cathédrale, Porte Cailhou, Monument aux Girondains, Musée d’Aquitaine. Egy délután vonattal elutaztam Arcachon-ba, ahol olyan szép idő volt, hogy mezítláb tudtam sétálni az Atlanti-oceánban.
Összegzés
Zárásként
szeretném megemlíteni, hogy bordeaux-i tartózkodásom mindenképp eredményes
volt, szerencsére a beutazási szabályoknak is megfeleltem, repülőjárataimat nem
törölték. A fogadó családom egy házaspár volt, akikkel sokat beszélgettem
esténként, így mindenképp jó döntésnek bizonyult, hogy ezt a típusú elhelyezést
kértem.
Szakmai
szempontból a videós órákkal kapcsolatos képzést tartom a legmeghatározóbbnak.
Egyrészt tudatosabbá tette az ilyen típusú órákra való készülést, másrészt a
nyelvtanulás mellett számos nevelési és személyiségfejlesztési célt is
megvalósíthatónak tartok, ha ezt a munkaformát választom. Az egyes lépések
során építhetek a tanulók korábbi tudásának előhívására, kreatív és
asszociációs képességeiket fejleszteni tudom, az idegen nyelvhez tartozó
civilizációt sokkal közelebb tudom hozni hozzájuk, ezáltal erősíthetem
nyitottságukat más kultúrák felé és erősíthetem bennük a tolerancia
kialakulását.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése