Páli Noémi


Classroom Management Strategies and Effective Teaching Techniques

https://erasmuscoursescroatia.com/ 
September 2021

This course has been designed for experienced teachers who would like to brush up and reinforce their teaching techniques as well as new teachers seeking to develop and master fundamental classroom management strategies. The course is appropriate for teachers of all levels from pre-school education to adult teaching.
Participants will acquire and expand their knowledge of how classroom layouts, using limited space, and improving the overall classroom environment can improve classroom atmosphere immensely. The course also addresses the importance of establishing and maintaining good
rapport, provoking awareness of the importance of the right voice tone, gesture, and language. Focus is also placed on a learner-centered approach, giving clear instructions, checking learning and understanding, providing good feedback and praise as well.
In this course, participants will also practice how to encourage pair and group work and keep it interesting, but they will also be acquainted with some innovative teaching techniques which will equip them with useful ICT tools making their classroom innovative and up to date and your students engaged and interested. Boost critical thinking and problem-solving skills, increase your students’ motivation and creativity while basing your teaching on games and gamification strategies after gaining a valuable outlook on best practices and effective teaching techniques.

Learning objectives / Outcomes:
- Gain a fundamental understanding of classroom management strategies
- Learn how to facilitate teaching and learning processes in a mixed ability classroom
- Incorporate useful ICT tools in your teaching
- Reduce unnecessary stress by organizing and controlling what happens in your
classroom
- Equip your students with key life skills
- Trigger students’ interest by teaching the fun way

Build a network of international colleagues, exchange ideas, share experiences and improve
your English language speaking skills while collaborating on various projects.

https://erasmuscoursescroatia.com/courses/classroom-management-strategies-and-effective-teaching-techniques/ 


ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ





A mobilitás helyszíne:
Split, Horvátország
Kurzusszervező: Maksima Adult Education Facility
A mobilitás időpontját: 2021. szeptember 18-24.





















Célok

Az elmúlt évek során szerzett munkatapasztalataim, illetve innováció iránti igényem alapján jelentkeztem, hogy egy kurzus elvégzésével, amely a vezetői és a tanári készségeimet egyaránt fejlesztették, és az ott szerzett tudás alkalmazásával  hozzájáruljak az intézmény Erasmus+ KA1 programjának megvalósításához. A gimnáziumban 2005 óta tanítok angol nyelvet, valamint 2015-től intézményvezető-helyettesi munkát is végzek.

Továbbképzési igényeim és céljaim illeszkedtek az intézmény fejlesztési tervéhez és az európai prioritásokhoz:

  • nemzeti és nemzetközi együttműködések kialakítása az alapkészségek fejlesztése céljából
  • konfliktuskezelés és kommunikáció fejlesztése
  • nyelvtanulás módszereinek fejlesztése
  • tanítási technikák repertoárjának frissítése és bővítése
  • vezetői készségek fejlesztése
  • a kulturális különbségek megértése és kezelése
  • a tantestületben megjelenő problémák megfelelő kezelése
  • megváltoztak a tanulók és a kollégák is: Covid19 járvány utóhatása, hogy nehéz az együttműködés, a félelem érzékelhető, a motivációs szint lecsökkent – megoldási utak az iskola használóknak lendületbe hozására.

A munkaköröm részét képezi a Comenius Iskolák közötti Együttműködési projekt és az Erasmus+ projektek koordinálása, mely során tapasztalatokat szereztem az ilyen jellegű projektek irányításában. Felsőfokú tanulmányaim során átfogó ismereteket szereztem az oktatásirányítás területén. Munkámban központi szerepet tölt be, hogy az iskola kulcsot adjon az őket körülvevő világ, így az EU jobb megismeréséhez, a kulturális különbségek meglátásához és azok értékként való elismeréséhez.

Az oktatási és képzési rendszerek közötti kölcsönös cserét, együttműködést és mobilitást is segíti egy ilyen továbbképzés, így a minőség terjesztését, mindenki számára elérhetővé válását teszi lehetővé.

Az általam kiválasztott kurzus tematikája, a kiváló nemzetközi oktatók által összeállított program, valamint az oktatók személye garancia volt ezen célok elérésére.

A helyszín kiválasztásánál szempont volt, hogy olyan országba tudjak elutazni, amelynek van városunkban nemzetiségi csoportja. Nem titok velem kapcsolatban, hogy Horvátország különösen közel áll a szívemhez a saját felmenőim révén is. Ráadásul iskolánkban is több olyan diák tanul, akiknek horvát ősei vannak, és többen beszélik – velem együtt – a nyelvet is. Fontosnak tartom ugyanis a kultúra megismerését is ahhoz, hogy az oktató-nevelő munka megfelelően hatékony legyen, kellőképpen nyitottak legyünk a másságra, annak értékként való elfogadására.

 

Felkészülés

A tanfolyamra és az utazásra való felkészülés időszakában tanulmányoztam a kurzus tematikáját. Felvettem a kurzusszervezővel a kapcsolatot, megkötöttük a képzési és a minőségbiztosítási szerződéseket. A kiutazás előtt a tanárunk felvette velem a kapcsolatot és elküldte az előzetes feladatokat. Ennek alapján a következőkkel készültem: egy bemutatkozó prezentációt állítottam össze, mely fókuszált az intézményre, a tantestületre, a diákokra és személyemre egyaránt. Az önértékelési és tanfelügyeleti igényfelmérés a tanfolyam tematikájába illeszkedő eredményét is belefoglaltam a prezentációmba. Az iskoláról és a diákéletről szóló részt a gyerekek munkája alapján készítettem, azt gondoltam így tudok teljesen hiteles lenni. A felkészülés része volt az utazás megtervezése, a horvát kultúra, azon belül Dalmácia tanulmányozása (a bunyevácok érkeztek erről a területről, s telepedtek le a Bácskában, s a leszármazottak ma is köztünk élnek), Split kulturális lehetőségeinek feltérképezése, a szálláslehetőségeknek való utánajárás, majd foglalás, és a biztosítás megkötése is.

Résztvevők

A csoportban 14 voltunk: 2 pedagógus Németországból, 3 pedagógus Spanyolországból, 2 pedagógus Portugáliából, 4 pedagógus Macedóniából, 1 pedagógus Szlovéniából, 1 pedagógus Franciaországból, és jómagam. A többség középiskolában tanít, hárman általános iskolában. A tanított szaktárgyak tekintetében nagyon változatos volt a felhozatal: matematika, fizika, természetismeret, alsós tanító, kémia– nyelvtanárként egy kolléga és én dolgozom a résztvevők közül.

 

Tudás-, készség- és képességfejlesztés

Az első napon a szervezők külön hangsúlyt fektettek arra, hogy az általános tájékoztató mellett egy kulturális, ország- és városismereti bemutatást is tartsanak. Ezt színesítette a kulináris kiegészítés.



A második rész a résztvevők bemutatkozásával kezdődött a fent említett PPT segítségével. Mivel több csoport munkája is indult egyazon napon, ez az ismerkedés egy közös program volt, melynek hozadéka, hogy nem csak a csoportomba járó kollégákat ismertem meg, hanem más kurzusokon tanulókat is. Érdekes és tanulságos volt megismerni az eltérő oktatási rendszereket, és meghallgatni a kollégák bemutatkozó előadásait.

A képzőnk fantasztikus lelkesedéssel látott neki a közös munkának. Az elkövetkező napokban az előadások mellett többségben voltak az interaktív feladatok, melyek során az egyes problémákra sikerült rávilágítani, s közösen megoldási utakat találni. A képzés tematikája rendkívül szerteágazó volt; a pozitív iskolai környezet és osztálytermi légkör megteremtésétől a jó tanár illetve a 21. századi tanár jellemzőinek megbeszéléséig, a játék mint fontos tanári eszköz tanórai használatától a számonkérés és a hatékony értékelés eszközéig, a tanári kiégéstől a diákok és kollégák munkájának motiváció orientált szervezéséig, valamint a különböző tanulótípusok megismerésén keresztül a hatékony módszerek alkalmazásától a tudatos jelenlét, mint segítő eszköz megismeréséig számos témával foglalkoztunk. A képző igyekezett az adott terület legfrissebb kutatási eredményeit bemutatni, és a csoporttal megvitattuk, hogy ezek hogyan hasznosíthatók a mindennapi munkában. Ehhez nagyon sok gyakorlati feladatot, hasznos segítséget és ötletet is kaptunk, amelyeket a csoport további új gondolatokkal egészített ki.

 

        A jó tanár a 21. században

„The ideal teacher guides his students but does not pull them along; he urges them to go forward and does not suppress them; he opens the way but does not take them to the place.” Confucius


Confucius több százéves iránymutatása ma is megállja a helyét. Hiszen tanárként az egyik legfontosabb tulajdonságunk kell, hogy legyen, hogy diákjainknak mutatjuk az utat, a lehetőségeket, de a megvalósítás és a célok elérése az ő feladatuk. A diákok körében végzett kutatások alapján érdekes jellemzőkkel találkozhatunk a jó tanár cím alatt:

  • almát eszik
  • énekel
  • gyerekként gondolkodik, de felnőttként viselkedik
  • szeret tanulni
  • nem tanár
  • megérti, hogy a diákoknak iskolán kívül is van élete

Az iskola a család után a második legfontosabb szocializációs hely a gyerekek életében. Sokszor nem is tudatosítjuk, hogy egy tanár szerepe mennyire fontos lehet egy diák számára. A fenti gyerekek által összegyűjtött jellemzők a következőket üzenik nekünk: a diákok szemében az a jó tanár, akinek tanórái élvezetesek és érdekesek, magas színvonalú a szaktárgyi tudása, tud fegyelmet tartani az osztályban, és igazságosan értékeli a diákokat. A gyerekek számára ugyancsak fontos követelmény, hogy bármikor tudjanak az adott tanárhoz fordulni tanulmányi problémáikkal. A tanári pályán emellett elengedhetetlen a kellő türelem és a gyerek-centrikusság, és hogy a pedagógus higgyen a diákjaiban: ne csak azokat buzdítsa, akik amúgy is jók a tantárgyából, de pozitívan tudja motiválni a kevésbé érdeklődőket is.


        21. századi készségek (4Cs)



A tanfolyam során megismerhettem a fontosnak tartott 21. századi készségeket. Ezek a készségek pedig a 4 C néven váltak ismerté, ami a collaboration (együttműködés), communication (kommunikáció), creativity (kreativitás) és critical thinking (kritikai gondolkodás).

 

 A fent említett készségek magas szintű birtoklása elengedhetetlen feltételei annak, hogy nem csak az iskolában, de az életben is sikeresek legyünk. Ezen cél elérése érdekében ezért feltétlen fontos, hogy a jövő sikeres felnőttjei már a köznevelés keretein keresztül elsajátítsák ezen készségeket.
 
Az együttműködés a sikeres kooperáció miatt fontos. Ez segíti, hogy csapatban is eredményesen tudjanak dolgozni a gyerekek és a tanárok. Magas szintű együttműködési készség támogatja, hogy a társaik között partnerségi viszony alakuljon ki. Ez a partnerségi viszony segíti őket, hogy az esetlegesen felmerülő konfliktusokat jól tudják kezelni, ezáltal a feladatokra jobban oda tudnak összpontosítani. Ezen készség megléte esetén társaikkal is jobban viselkednek, támogatják egymást, dicsérik a sikereket, illetve az elkalandozókat is visszavezetik a munkába. Ezt a készséget páros, illetve csoportos munka esetén tudjuk leginkább fejleszteni. A projektmunkák ugyancsak nagyban támogatják a fejlesztést. A csoporttevékenységeket érdemes csak a háttérből felügyelni, hogy minél inkább önállóan, egymás között dolgozzanak a tanulók. Nagyon fontos a tanórai változatosság, vagyis a minél többféle technika, munkaforma, módszer alkalmazása, hogy minél több készség fejlesztése megtörténhessen, valamint, hogy minden tanulói típus megtalálja a számára kedvező tanulási formát, s lehetőséget adjunk minden diáknak megszeretni a tanulást, egyáltalán meglátni a folyamatos tanulás értelmét, élvezni az iskolában töltött időt.
A kommunikációt, akkor tudjuk legjobban fejleszteni, hogyha olyan légkört alakítunk ki az osztályteremben, mely nem a tekintélyuralmon, hanem a partnerségen alapszik. Ezáltal a gyerekek meg mernek majd szólalni, elmondják véleményeiket és vitába is bocsátkoznak, ezáltal a kritikai gondolkodásuk is fejlődik. A kritikai gondolkodás még úgy is fejleszthető, ha forrásokat vizsgálnak meg, s azokat elemezvén megfogalmazzák saját gondolataikat a témáról.

 
        Tanulótípusok és az ezeknek megfelelő különböző módszerek és technikák
 

Minden ember más-más módon tud tanulni, más-más módszereket preferálnak és ez alapján meg tudjuk különböztetni a tanulókat, különböző kategóriákba tudjuk őket sorolni és csoportosítani. Ha tisztában vagyunk az egyes tanulótípusokkal, akkor személyre szabott órát tudunk számukra nyújtani, illetve ha a tanuló maga tisztában van azzal, mi számára a kedvező stílus, akkor saját maga önállóan is hatékonyabban tud tanulni.
 
 
 
1 ) Vizuális
A vizuális tanulók képek segítségével úgynevezett flashcardokkal tudnak a leghatékonyabban tanulni, hiszen ők maguk is sokszor képekben, vizuálisan gondolkodnak. Önálló tanuláshoz nagyon fontos lehet számukra a különböző színekkel való kiemelés, ábrakészítés. Órák során pedig mindenképpen javasolt a vizuális eszközök használata, hiszen a nevéből adódóan is ezen csoportba tartozó diákok vizuális úton, azaz látva ( képek, videók ) tudnak a legkönnyebben megjegyezni számukra új információkat.
2 ) Auditív
Az auditív tanulók, nevéből adódóan is, hallva tudják elsajátítani a kapott információt. Önálló tanulás és órák során is fontos számukra, hogy a tanult anyagot hangosan felolvassák, ne csak szemmel kövessék. A kimondott szavakból és mondatokból tudnak a legtöbbet tanulni. A csoportos beszélgetésekből és egymáshoz irányított kérdések és válaszokból szintén sokat tudnak elsajátítani és gyakorolni. Ideális számukra bármilyen témának a csoportos megbeszélése. Olvasási feladat közben ne lepődjünk meg, ha egy auditív tanulónak szüksége van hangosan kiejteni és kimondani azt, amit a szemével lát.
3) Kinesztetikus
A kinesztetikus tanulók számára a mozgás kifejezetten nagy fontosságú szerepet kap az órák során. Nem tudnak, sőt még akár ártalmas is számukra az egy helyben való ülés, mozgásmentes környezet. Érdemes olyan feladatot adni számukra, ahol az adott anyagot össze tudják kötni különböző mozgással. Akár szavakat is tudnak egy – egy mozgáshoz kötni. Ha erre nincs lehetőség, akkor is érdemes egy-egy szünetet beiktatni, amikor fel tudnak állni és mozogni. Egyéni tanulás során is érdemes figyelniük ezeknek a szüneteknek a beiktatására, vagy akár tanulás közbeni mozgásra.
4) Verbális
A szavak az igazi barátai az ilyen tanulóknak. Nagyon frappánsan meg tudják fogalmazni a gondolataikat mind szóban, mind írásban. Számukra leghatékonyabb tanulási mód, ha előadhatják, leírhatják, megfogalmazhatják a frissen tanultakat. Minél több érzelmet belevisznek, annál jobban megragadnak az információk. Hasznos a tanulócsoport vagy tanulópár, akivel megbeszélhetik, megvitathatják a tananyagot. Idegen nyelv tanulásánál hatékony lehet az anyanyelvi beszélgetőpartnerrel való csevegés.
5) Logikai
Nagyon jól tudnak az ilyen tanulók rendszerekben gondolkodni, logikusan próbálják meg összerakni a tanultakat. Nem elég az “ez így van és kész”, érteni, tudni kell a miértekre a válaszokat. Könnyen átlátják a nagy anyagrészeket, megértik az összefüggéseket. Szeretik a lényeget kiszedni a tanultakból, majd azt átláthatóan listába szedni, elmetérképbe foglalni. A kihívás abban áll, hogy a részletekre is odafigyeljenek, azokat is megtanulják, valamint, hogy alapos és körültekintők legyenek. Viszont nagyon jól tudnak segíteni az olyan tanulóknak, akik nehezen látják át a teljes képet, nagy anyagrészeket, az összefüggéseket.
6) Intraperszonális
Szeretnek egyedül tanulni, maguknak beosztani az időt és energiát. Szeretnek utánajárni dolgoknak. Könnyen belemélyednek a tanulásba. A saját értékrendjük és érdeklődési körük nagyban befolyásolja, mit és hogyan tanulnak. Ha valami érdekli őket , azzal szívesen és sokat foglalkoznak, abban a témában a tudásanyaguk az egekig szökhet. Könnyen felébresztik magukban a belső motivációt. Amikor vissza kell adni a tanultakat, az előadásban mindig benne van a saját személyes véleményük, gondolataik. Könnyebben fel tudják idézni a tanultakat, ha visszaemlékeznek rá, milyen gondolatok és érzések voltak bennük, mialatt tanultak.
7) Interperszonális
Tanulócsoportokban, tanulótárssal tudnak a leghatékonyabban tanulni, így törekedni kell rá, hogy minél többször együtt dolgozhassanak hasonló emberekkel. Ha megbeszélik az anyagot, meghallgatják egymás véleményét, az mind-mind mélyebben szívódik az ilyen típusú emberek agyába. A közös munka doppingol, segít, hogy ne kalandozzanak el a gondolataik, hanem a tanulnivalóra összpontosítsanak.
8) Természetközpontú
Úgy tanulnak, hogy a természetben dolgoznak, és megtapasztalják azt. Szeretik az élményeket, szeretik megfigyelni az őket körülvevő világot, és kísérletezéssel szerzik meg az információkat vagy ismereteket.

        Pozitív tanulási környezet

A környezet erősen befolyásolja a gyermek érzelmi, társas és intellektuláis fejlődését. A kaliforniai Berkeley Egyetem kutatója, Marian Diamond professzorasszony az 1960-as évek óta kutatja kollégáival a környezet hatását a fejlődő agyra vonatkozóan. Eredményeik azt mutatták, hogy a korai tapasztalatok képesek befolyásolni az agy fizikai felépítését. David Hubel és Torsten Wiesel, a Harvard egyetem kutatói 1962-ben bemutatták, hogy a korai ingerszegény környezet milyen katasztrofális következményeket okoz a macskák látókérgében. Felmerült a kérdés, hogy a pozitív tapasztalatok miképpen fejleszthetik az agyat. Néhány évvel később a Berkeley csapata számos kísérletet végzett el, amelyek elkezdték megválaszolni ezt a kérdést. Azt találták, hogy a „gazdag” (játékokkal és társas tevékenységekkel teli) környezetben nevelt patkányok nem csak okosabbnak bizonyulnak, de agyuk súlya is nagyobb a „szegény” környezetben nevelt társaikéhoz képest.
A tanulási környezet az a hely, amelyben a tanulás megtörténik. Azonban a tanulás szót itt nem korlátozhatjuk csupán a „tananyag elsajátítására”. A fejlődés, a szocializáció során különféle dolgokat tanulunk meg (pl. értékeket, normákat, mozgásokat, műveleteket, hiteket, attitűdöket, verbális kifejezéseket, sőt sokszor még félelmeket is), amelyek mind valamilyen kontextushoz köthetők. Általánosságban elmondható, hogy bizonyos tényezők hátráltatják, míg mások gazdagítják a tanulási folyamatot.
1) Gazdag, stimuláló ingerek – változatos színek, textúra alkalmazása, gyerekek által készített rajzok és ábrák kifüggesztése.
2) Csoportos helyek kialakítása – társalgó, pihenő hely, udvar, asztalok stb., ahol lehetőség van a másokkal való találkozásra, beszélgetésre és tapasztalatcserére.
3) Zárt és nyitott helyek összekötése – az agynak – különösen a fejlődő és a tanuló agynak – sok oxigénre van szüksége. Ezért a szabadban, rendszeresen elvégzett mozgásos gyakorlatok nagyon fontosak.
4) A motiváció növelése – nyilvános helyeken kifüggeszthetünk olyan feliratokat és szimbólumokat, amelyek erősítik az összetartozás és a koherencia érzését. Legjobb, ha ezek is a gyerekek alkotási közül kerülnek ki.
5) Érzelmi biztonság megteremtése – a fenyegetettség mértékét a lehető legkisebbre kell csökkenteni. Sok kutatás kimutatta már a stressz, a félelem és a szorongás tanulást gátló hatását.
6) Változatos helyek – minden képzés, oktatás, tréning célja a transzfer: a tanultak más helyzetekben való alkalmazása. Ezért ugyanazt az anyagot mutassuk be minél többféle módon, formában, színben és helyen.
https://www.facebook.com/ErasmusPlusinCroatia/videos/36319254882723
7) Változó kifüggesztések – környezetünk megváltoztatása, a környezettel való interakció stimulálja az agyfejlődést. Biztosítsuk azokat a helyeket, ahol ezek a tevékenységek elvégezhetők.
8) Minden forrást tegyünk elérhetővé – a tanulás egyik legújabb irányzata a „Multiple Chance Learning” (Többszörös lehetőség a tanulásra) azt javasolja, hogy az oktatási és a környezeti elrendezések olyan változatosságát biztosítsuk, amely az adott tanulási epizódban az ötletek gyors kialakulását segítik elő. Ez például egy olyan osztálytermet jelent, ahol a sarokban van Internetes számítógép, olyan asztal, ahol egyedül lehet dolgozni, olyan asztal, ahol csoportban lehet dolgozni, van külön olvasósarok, vannak könyvespolcok szótárakkal, lexikonokkal és térképekkel.
9) Rugalmasság – a dolgokra különböző szemszögből tekinthetünk. A dolgok megváltoztathatók. Amennyiben találunk jobb alternatívát, akkor megbeszélhetjük és változásokat hozhatunk létre.
10) Aktív és passzív helyek biztosítása – a tanulóknak szükségük van olyan helyre, ahová visszavonulhatnak, ahol intraperszonális intelligenciájukat használva elmélkedhetnek éppen úgy, mint olyan helyekre, ahol másokhoz csatlakozva interperszonális intelligenciájuk segítségével megvitathatnak bizonyos kérdéseket.
11) A teljes közösség mint optimális tanulási környezet – az iskolát forrásokban gazdag tanulási központnak tekinthetjük, amely kiegészíti az élethossziglani tanulást. Minden felvilágosult személy tudja, hogy a tanulás nem az iskoláztatással kezdődik és nem is annak befejezésével zárul le. Elmúlt már az a korszak, amikor egy diák számára a tanár jelentette az információ megszerzésének kizárólagos forrását. A technológia, a távtanulás, a közösségi és az üzleti kapcsolatok, az otthoni tanulás mind olyan tényezők, amelyek jelentősen át fogják alakítani a ma és a holnap tanulási környezetét.
12) Zene - Köztudott, hogy a zene befolyásolja érzelmeinket és energiaállapotunkat. Emlékeket idézhet fel, fokozza az agyi aktivitást és serkenti az elmét.
13) Mindfulness – tudatos jelenlét
Egy olyan tudatosságot takar, mely során a figyelmünket ítélkezésmentesen a jelen pillanatra, a jelen történéseire irányítjuk. Az éber tudatot nyitottság, elfogadás és nagyobb együttérzés jellemzik. Ez egy megküzdési stílus, amely elősegíti a személyes erősségeket, és az osztályteremben előnyökkel jár mind a diákok, mind a tanárok számára. Az éberség célja az oktatási kontextusban az, hogy a résztvevők olyan tudat- és nyugalmi állapotot kapnak, amely segít viselkedésük önszabályozásában és jobban megismerik egymást, a tanuláshoz kedvező környezet megteremtése mellett.
14) A játék szerepe
A játékokat elsősorban a játékokba bevonó szerepük miatt fontosak. A játék örömén túl pozitív megerősítést és a siker, netán a győzelem élményét adhatják a kevesebb tudással rendelkező tanulóknak is. Az iskolai kudarcok elkerüléséhez, kompenzációhoz alkalmazható játékok fontos csoportját alkotják a klasszikus logikai játékok. Jelentős sikerélményt adhat egy negatív énképpel rendelkező tanulónak, ha a saját stratégiáját hibátlanul alkalmazva legyőzheti a tanárt vagy társait. A játék joggal tekinthető a logikus gondolkodásra nevelés és a szociális készségek fejlesztési eszközének. 
Sokféle játék létezik, az egészen egyszerű szórakoztató játéktól a komplex iskolai alapprogramot átszövő sakkjátékig. A játékok egy része arra szolgál, hogy a mechanikus gyakorlást versenyszerű környezetbe ültetve (gamification) szórakoztatóvá tegye a tanulást. Ehhez a tanár személyisége, saját tanári teljesítménye adja a sikerhez elengedhetetlen kezdeti motivációt. Az iskolarendszerbe jól beilleszkedő és a korai iskolaelhagyással fenyegetett diákok érdeklődésének felkeltésére egyaránt jó eszköz a játékos problémafelvetés, a konkrét tevékenységhez kapcsolódó tapasztalatszerzés, tapasztalatok rendszerezése, szabályok megfogalmazása, vélemények ütköztetése, az érvelés és indoklás bemutatása játékok, rejtvények, tréfás kérdések kapcsán.
15) A hatékony és szakszerű tanári kommunikáció - ez a diákokkal többet jelent a pusztán egymással való beszélgetésnél. Amit magában foglal: állandóan fejlődő bizalmi kapcsolatok, sajátos beszélgetési és meghallgatási készségek, a megfelelő és konstruktív visszajelzések adása, saját nem-verbális (gesztus)nyelvünk tudatosítása és építkezés a jól megalapozott és kifejezett szerephatárokra.
 
Hasznos linkek

https://budapest.imami.hu/kamasz-gyermekneveles/tanuljunk-tanulni-bevalt-tippek-es-technikak

https://budapest.imami.hu/kamasz-gyermekneveles/tanuljunk-tanulni-bevalt-tippek-es-technikak

https://www.songsforteaching.com/

https://www.youtube.com/watch?v=UEuFi9PxKuo&ab_channel=TheMentalHealthTeacher

https://www.youtube.com/watch?v=ap6S-Yc4ans&ab_channel=Fablefy-TheWholeChild

https://www.helpfulgames.com/

http://www.classtools.net/

https://quizizz.com/

https://jeopardylabs.com/

http://mindenkiiskolaja.elte.hu/wp-content/uploads/2019/09/A-j%C3%A1t%C3%A9kok-fejleszt%C5%91-hat%C3%A1sa_INTERA.pdf

http://oktataskepzes.tka.hu/hu/crocoos/a-tanar-diak-kommunikacio-alapjai

 

Kulturális programok



A szervezők a gondoskodtak a kulturális és országismereti tudásunk fejlesztéséről is. Városnézéstszervezetek Splitben, kirándulásokra mentünk: Solin, Trogir, Brač  

Olyan ismeretekkel gazdagodtam ezen helyeken, amelyek birtokába egyszerű turistaként nem jutottam volna. Ismereteim bővítése, a kultúra mélyebb megismerése lehetőséget ad, hogy iskolámban jobban tudjam kezelni a kulturális különbségeket, illetve a másságot értékként közvetítsem.



 

Összegzés

A kurzus utolsó napján megkaptam a tanfolyam látogatást igazoló dokumentumokat, oklevelet és az Europass mobilitás aláírt, lepecsételt példányát.

A kiváló szervezés és a tanfolyam magas színvonala olyan motiváló erőként hatott, amelyet visszahozva iskolámba, mind a tantestület, mind a diákjaim attitűdjét sikerült a pozitív irányba mozdítani. A megtanult módszerek és technikák átadása folyamatos,  hiszen egyrészt a napi munkában igyekszem hasznosítani azokat, másrészt a bemutató órák, szaktanácsadói látogatások és mentori tevékenységem során alkalmazom és mutatom meg az innovatív utakat, valamint a régi módszerek újragondolt változatait. A tanfolyamon résztvevő kollégákkal a kapcsolattartás folyamatos, szeretnénk az Erasmus program keretein belül további kapcsolatokat kialakítani.






 










Megjegyzések

Népszerű bejegyzések