Gál Krisztina
The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schools - Florence
Creativity and Critical Thinking represent inseparable attitudes and abilities for innovation which, contrary to popular belief, can be learned, taught, and implemented in any classroom.
Communication and Collaboration are fundamental life skills that students can draw from in their everyday experiences at school and shape their ability to live, connect with others, and work well in their future. The “Four Cs” strengthen our learners’ ability to find their place – professionally, personally, socially – in today’s fast-changing world, while fostering other life-enhancing Cs: curiosity, confidence, caring, and cooperation.
This course aims to provide teachers with the knowledge, the know-how, and the confidence to incorporate these stimulating skills into their curriculum and school environment. In a true learn-by-doing environment, course participants will gain greater knowledge about what these competencies entail and not only how to teach them, but first and foremost how to tap into their own ability to create, to think critically, to communicate effectively, and to collaborate well with others.
Learning outcomes:
- Gain a clear understanding of the creative process and experience it first-hand;
- Think critically and get the most out of today’s information overload;
- Experience more effective communication abilities and techniques;
- Broaden collaborative opportunities in the classroom and encourage them in all aspects of the school community;
- Live a truly international team-building experience.
A Bajai III. Béla Gimnázium Erasmus+ programra beadott pályázata 2020-ban is pozitív elbírálásban részesült, így egyike lehettem annak az öt pályázó tanárnak, akik részt vehettek saját szakterületükkel kapcsolatos külföldi továbbképzésen. A covid-helyzetből adódóan az eredetileg tervezettnél fél évvel később tudtam bekapcsolódni két egymást követő héten, 2021. november 15-26-ig a Europass Teacher Academy által szervezett továbbképzésekbe. Mindkét továbbképzés Firenzében volt.
A tanári pálya sok
szépséget és felemelő élményt nyújt azoknak, akik élethivatásuknak tekintik a
pedagógus létet. Az érem másik oldalán viszont megtalálhatók a nehézségek is,
amelyekkel a pedagógusnak meg kell tudni birkózni. Ezek széles skálán mozognak,
az esetleges pszichikai túlterheléstől kezdve (kutatások szerint a segítő
szakmákban az 5. évtől jelentkezhetnek a kiégés jelei) a tanár saját szakját
érintő problémákig. Ez alatt azt értem, hogy a pedagógusnak tudnia kell követni
a világ változásait, reagálni rájuk, hiszen a tanári pályára közvetlen hatással
vannak a társadalmi, gazdasági és technológiai változások.. Ezt úgy érheti el,
ha folyamatosan képezi magát, érdeklődik a szakmai csoportok iránt, részt vesz
konferenciákon, továbbképzéseken, szakmai cikkeket olvas. Hadd említsek egy
érdekességet az angol szakommal kapcsolatban! Évente több száz új szó épül be a nyelvbe, a
közbeszédben és a tudományban is egyre-másra új témák kerülnek középpontba.
Tehát az angol’ lifelong learning’, azaz élethosszig való tanulás a mi pályánkon is alapvető.
Céljaim között mindig
szerepel, hogy minél hatékonyabban tudjam a tudást átadni tanítványaimnak és
személyes példamutatással is ösztönözni őket a folyamatos tanulásra, és hogy
fönt tudják tartani érdeklődésüket a világ történéseivel kapcsolatban.
A továbbképzések
kiválasztása előtt föl kell ismernem, hogy mely tanítási képességemet kellene
fejlesztenem, melyek az erősségeim és a gyengébb oldalam. Tanári hatékonyságom
három alapfeltétele, hogy magas szinten ismerjem az általam közvetíteni kívánt
tudásanyagot, legyen szakmai tapasztalatom és legyen igényem a fejlődésre.
A Europass Teacher
Academy által meghirdetett ’Effective Teaching through Public Speaking and
Storytelling’ című továbbképzést azért választottam, mert a tanárnak egy kicsit
színésznek is kell lennie, hogy élvezetesen adja elő a tananyagot, és az
esetleg szárazabb nyelvtant is szívesen tanulják a diákok. Másrészt minden
évben megrendezik Budapesten a Public Speaking nemzetközi versenyt, amelyre
hatékonyabban tudom felkészíteni tanítványaimat a továbbképzésen elsajátított
tudás birtokában.
A kurzuson trénerünk
Stefano Scotti volt, aki nagy tapasztalattal rendelkezik ebben a témában,
hiszen Európa több országában tart színész- és tanártovábbképzéseket. A
hangulat családias volt, mivel heten vettünk részt: három lengyel, két spanyol
és egy szlovén kollégával tanulhattam együtt.
A továbbképzésre előzetes
feladatként prezentációt kellett készítenünk saját iskolánkról. Beszéltem az
iskola jelenéről, oktatási rendszerünkről, kulturális és tanulmányi
programjainkról, a tanulmányokban, sportban és művészetekben elért
eredményeinkről és terveinkről. A többi kollégámtól eltérően, kiegészítettem a
prezentációmat 265 éves iskolánk diákjainak és épületének történetével, a
háborúkban és- azidőben egyházi gimnáziumként - a kommunista- szocialista
években átélt viszontagságokkal. Büszkén megemlékeztem iskolánk számos hírneves
diákjáról is.
A kurzuson sok érdekes témát érintettünk. A képzés célja az volt, hogy fejlesszük magunkat, hogy előadásmódunk megragadó legyen , ezáltal segítsük diákjainkat saját hangjukat megtalálni – szó szerint és átvitt értelemben is. Elsőként az ember anatómiáját tanulmányoztuk, mely szervek és hogyan vesznek részt a hangképzésben. Megtanultuk, hogy hogy tudjuk hangszálainkat egészségesen tartani, és hogy tud egész testtartásunk hozzájárulni a tiszta, jól érthető beszédképzéshez. Ahhoz, hogy közönségünkhöz eljuttassuk a megfelelő üzenetet fontos megtanulnunk a beszédünk közben megfelelően lélegezni, fontos a hangszín, a ritmus, a beszéd sebessége.
Következő
lépésként megvizsgáltuk, hogy érzelmeink milyen módon hatnak beszédalkotási
tevékenységünkre. Diákjaink szóbeli teljesítményét gyakran korlátozza a
visszautasítástól való félelem, a szorongás, az alacsony önértékelés. A
tanfolyamon megtanult módszerekkel elérhetjük, hogy tanítványaink nagyobb
önbizalommal, szabadabb lelkülettel kezdjenek bele egy feleletbe, prezentáció
előadásába vagy bármilyen, nagy közönség előtti szereplésbe.
Ezután avval a
problémával foglalkoztunk, hogy a túlterheltség gyakran gátolja diákjainknál a
találékonyságot, problémamegoldó képességet.
Ha megtanítjuk őket, hogy egy prezentációban hatásosan adják elő a
közönségnek a témájuk alaptételeit és megfelelő, logikus érvekkel támasszák alá
mondanivalójukat, sokat segíthetünk nekik abban, hogy felnőtt életük folyamán
is sikeresebbek legyenek.
A továbbképzés nagymértékben gyakorlati jellegű volt, pl. a teremben nem volt szék, mivel mozgásos-interaktív, kreativitást igénylő feladatokat oldottunk meg.
Effective Teaching through Public Speaking and Storytelling - Florence
Learning outcomes:
The course will help the participants to:
- Understand the characteristics of creative people;
- Assessment creativity and its pros and cons with specific tools;
- Nurture the traits of creative people with abundant examples and interesting exercises;
- Overcome the blocks and strengthen the stimuli of creativity in the school environment;
- Deliberately embed creativity into their curriculum and classroom practices.
Firenzei tartózkodásom második hetében a ’The
4Cs:Creativity,Critical Thinking, Communication and Collaboration’ című kurzuson
vettem részt. A kreativitás, a kritikus gondolkodás, a jó kommunikáció és az
együttműködés képessége
elválaszthatatlan egymástól és- a közhiedelemmel ellentétben- tanítható,
megtanulható, és alkalmazható a tanórán. A kommunikációs és a csapatban való
együttműködés képessége alapvető fontosságú ahhoz, hogy a gyors iramban változó
21. századi kihívásokhoz tudjon az egyén alkalmazkodni. Ezek az alapkészségek
segítik azt, hogy a tanulók elsajátítsák a következő négy készséget, a
kíváncsiságot (curiosity), a magabiztosságot
(confidence)
, az egymással való törödést (caring) és a közös munkára való képességet
(cooperation).
Miért választottam ezt a képzést?
A tanári munka nagyon sok kihívással jár, és számomra is fontos, hogy a 4C készségekben fejlődni tudjak. Néhány mindennapi szituáció, amikor képesnek kell lennem hatékonyan reagálni: segíteni a különböző tanulási igényű tanulókat, váratlan helyzeteket kezelni, kommunikálni kollégákkal, diákokkal és szülőkkel, új tanítási stratégiákat és technikákat kell alkalmaznom, vagy az óra menetébe változtatásokat beiktatnom.
A kurzus folyamán foglalkoztunk a különböző
kommunikációs formákkal: szóbeli, írott, a digitális, művészi és zenei
kifejezésformákkal. Ezekhez szervesen kapcsolódtak az érzelmi intelligenciát
fejlesztő gyakorlatok. Majd rátértünk a kreativitás fejlesztésére, sok
gyakorlati feladatot oldottunk meg.
A
továbbképzés tematikájának összegzésekor szót ejtettünk arról is, hogy milyen
buktatói lehetnek a 4 készség tanításának. Lehetnek külső tényezők, pl. a
csoport nagysága, de belső adottságok is, pl. milyen befogadók a tanulók az
újdonságra, vagy milyen erős a csoportkohézió.
A továbbképzés eredményeként tapasztalatból és elméleti szinten is tisztább képet kaptam a kreatív folyamatokról. A média vizsgálatán keresztül vettünk példákat a kritikus gondolkodás tanításához. Szélesítettük metodikai módszereink tárházát a csoportmunka tanítását illetően. És – nem utolsó sorban –nemzetközi környezetben dolgozhattunk spanyol, horvát, norvég, olasz, ciprusi és német kollégákkal.
A Europass Teacher Academy szervezésében résztvehettünk vezetett firenzei sétán, ahol sok érdekességet tudhattam meg a város történetéről. Hétvégén egynapos kirándulásra mentünk. Pisa, San Gimignano és Siena csodálatos városait jártuk végig. Hétközben a társaimmal töltöttem sok időt. Elmentünk Firenze híres múzeumaiba és a dómba.
A két hét során egy olasz családnál laktam, akik
beszéltek angolul, így sokmindent megtudtam tőlük Olaszország mai helyzetéről,
az Európai Unióban betöltött szerepéről, az ország nemzetközi kapcsolatairól és
az ott élők mindennapi gondjairól és örömeiről.
Mindig nagy élmény számomra, ha idegennyelven
beszélhetek, nemzetközi csapatban tanulhatok. Spanyol és lengyel kollégáimmal
tartom a kapcsolatot, megosztunk egymással tanítási tapasztalatokat és érdekes
feladatokat. Mivel van köztük testnevelés szakos is, nem csak angol órán
használható feladatokat kapok tőlük, hanem osztályfőnöki órán vagy
osztálykiránduláson alkalmazható ötleteket is.
„ A világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak
egyetlen lapját olvassa el.” - mondta
Szent Ágoston. Ezt én is így gondolom, hogy személyiségem fejlesztése, két
idegennyelv tanáraként szakmai tudásom gyarapítása fontos mind a magam, mind a
diákjaim számára, akiket személyiségemmel és szakmai tudásommal is nevelek.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése